keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Itsepalvelu ja sen vaihtoehto.

Siitä mitä on hyvä asiakaspalvelu, on varmaankin niin monta mielipidettä kuin on vastaajaakin. Usein kaksi asiaa asetetaan vastakkain: henkilökohtainen palvelu ja itsepalvelu. Lähes kaiken voi tuottaa henkilökohtaisena palveluna tai itsepalveluna.


Itsepalvelu

Itse haluan palvelua, mutta en kaikessa enkä kaikkialla. Mutta kun menen ravintolaan, haluan että minut huomataan, että voin mennä istumaan ja tilata ja nauttia. Vapiano on ravintola, josta saa erittäin hyvää ruokaa. Mutta se mistä en pidä, on itsepalvelu. Minun ei suinkaan tarvitse tehdä itse ruokaa, mutta minä olen itse oma tarjoilijani. Ou! Tämä on suurin syy siihen, että en käy kyseisessä ravintolassa niin usein kuin muuten kävisin.

Henkilökohtainen palvelu

Praha, tuo kaunis kaupunki ja hyvän oluen kehto. Palvelu on henkilökohtaista. Minä menen pöytään, istun ja tarjoilija tulee ja kysyy mitä saisi olla. Minä tilaan oluen ja nautin. Mutta sitten tulee se mistä en nauti: lasku. Minä odotan laskua. Marssin tiskille ja haluan maksaa. Tiskin takana olen henkilö katsoo minua ihmeissään, hämmentyneenä ja ehkä hieman vihaisena. Olen väärässä paikassa, minun pitäisi olla omassa pöydässäni, missä minua palvellaan henkilökohtaisesti.

Valitse se kumman haluat.

Asiakkaalla pitää olla mahdollisuus valita sellainen palvelua mitä hän haluaa. Mikäli hän haluaa henkilökohtaista palvelua, meidän pitää tarjoa se mahdollisuus kirjastossa.. On se sitten kirjojen palautus (olen valitettavasti kuullut useamman kerran, että palautukset tuonne automaattiin), varausten nouto, tiedonhaku tai mitä tahansa palvelu. Tai jos hä haluaa asioida itsenäisesti, siihenkin pitää olla mahdollisuus. Mahdollisuus valita milloin ja missä häntä palvellaan, milloin ja missä ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti