maanantai 26. marraskuuta 2012

Asiakas vai henkilökunta?


Olen useaan otteeseen pohtinut kumpi on tärkeämpi: asiakas vai henkilökunta? Tavallisesti asiakkaiden kanssa toimivat organisaatiot sanovat että asiakas. Noin vuosi sitte luin jonkin Amerikkalaisen lehtoyhtiön pitävän tärkeimpänä henkilökuntaa. Ensin henkilökunta. Tyytyväinen henkilökunta takaa hyvän palvelun.

Ehkäpä se on niin. Hyvin luultavasti kyllä. Kai? Mutta kyse on kai johdon prioriteetistä. Johdolle ensisijainen valinta voi olla henkilökunta, mutta henkilökunnalle ensisijainen valinta täytyy olla asiakas.

Tasa-arvo

On ykkösasia sitten kumpi tahansa, esimiesten täytyy kohdella kaikkia tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti. Itse olen törmännyt monet kerrat tasapuolisuuden dilemmaan. Kyse on ollut pienistä asioista, mukavista joustoista, mutta esimiehen kohdalla teot ovat suurennuslasin alla. Ja aina kun joustan, minun on pohdittava voinko joustaa samassa asiassa muiden kanssa. Ellei se ole mahdollista, ellen voi toimia tässä asiassa tasapuolisesti, teenkö sen silti? Kyse on siis teoista, ei pelkistä sanoista. Jos tekoni ovat ristiriidassa sanojeni kanssa, olen kusessa.

Kumpaa on sitten helpompi kohdella tasa-arvoisesti ja tasapuolisesti: asiakasta vai henkilökuntaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti