perjantai 26. lokakuuta 2012

Strategia, tuo niin kamala kirosana


Sivistyssanakirja: strategia

strategia

  1. sodankäynti-, sodanjohtotapa, -taito. esim. Sissisodan strategia. Hyökkäys-, puolustusstrategia. Ydinasestrategia.
  2. perusluonteinen toimintasuunnitelma
  3. esim. Ongelman ratkaisussa noudatettava strategia. Uusi markkinointistrategia. Joukkueen pelistrategia pelitaktiikka . us. = taktiikka (www.suomisanakirja.fi)

Jostain syystä sana S-T-R-A-T-E-G-I-A herättää toisissa varsin voimakkaita negaatioita. Ehkäpä he eivät ole pelanneet mitään pc-strategia-naksupeliä. Minä olen, joten pidän sanasta strategia. Sana kenties kaikuu syvästi miehisyyttä, sotaisuutta ja kilpailuhenkeä, mutta ei se kuitenkaan tarkoita, etteivätkö naiset olisi "sotaisia ja kilpailuhenkisiä". Well well, nyt menee metsään. Se mitä yritän tavoitella, on se, että keskusteluissa huomaa tämän pelkän sanan synnyttävän suuria tunteita.

Vaikka kilpailua ei perinteisesti (ainakaan työntekijätasolla) mielletä mitenkään kunta-alalle liittyväksi, niin totuus taitaa kuitenkin olla, että me kunta-alalla kilpailemme yhtä lailla. Kirjastoilla ei kenties ole tulostavoitteita, siis taiseiden tai tuloslaskelmien tasolla (ainakaan tuottavalla tasolla), mutta me kilpailemme asiakkaista koko maailman kanssa, ja me kilpailemme myös muiden kirjastojen kanssa. Totta kai, jokainen olemassa oleva kirjasto tarvitsee asiakkaita.

Mitä strategia on?
Ainakin kirjaston suunta.
Se missä kirjasto haluaa tulevaisuudessa olla.
Se millaisena kirjaston halutaan tulevaisuudessa olevan.
Suunnittelma siitä miten kirjasto pääsee sinne minne me haluamme kirjastoa viedä.

Visio



Minulla on Visio!
Minä olen töissä kirjastossa, jossa on tilaa. Jossa on äänekkäitä nuoria! Hiljaisia lukijoita! Ihmisiä mukavilla nojatuoleille, lukemassa ja keskustelemassa ja nauttimassa kahvia ja teetä! Minä olen töissä kirjastossa, jossa työntekijöillä on mahdollisuus tehdä kirjallisuuteen liittyvää kokoelmatyötä! Minä olen töissä kirjastossa, jossa työntekijät puhuvat asiakkaiden kanssa kirjallisuudesta. Minä olen töissä kirjastossa, jossa henkilöt tekevät asiakkaiden kanssa komediavideoita, jonka minä voin katsoa sitten valmiina verkosta!

Vision toteuttamiseen minä tarvitsen strategian, kartan, jota seuraamalla minun visiostani tulee todellisuutta.

Kerro minulle mikä on sinun visiosi...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti