perjantai 23. maaliskuuta 2012

Kommunikaatio, ymmärrätsä?

Kaikki on viestintää, ja mitä Wiio viestinnästä sanoikaan? Että viestintä epäonnistuu aina. Ehkä niin ei aina tarvitsisi olla. Arjessa, ihmisten kesken, voi aloittaa siitä, että ei tulkitse kaikkea, ja jättää rivien välit rauhaan.

Tästä voisi kirjoittaa paljon, mutta toisinaan suhteellisen laiskasta luonteestani johtuen en kirjoita, vaan lainaan kaiken seuraavan eräästä toisesta blogista: http://positiivinenpsykologia.wordpress.com/2010/04/06/lasnaoleva-kommunikointi-tyopaikalla/


Michael Cavanagh, professorini Sydneyn yliopistosta, kiteytti organisaation menestystekijät tehokkaasti pariin lauseeseen: ”Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen LAATU ratkaisee ihmissuhteiden LAADUN organisaatiossa. Ihmissuhteiden LAATU puolestaan ratkaisee organisaation kilpailukyvyn ja menestyksen” (*1). Organisaatio ja tiimi ovat siis yhtä tehokkaita ja menestyksekkäitä kuin niiden yksilöiden välinen kommunikointi. 

Organisaatiot kärsivät usein tulehtuneista ihmissuhteista, jotka rasittavat koko organisaation tekemistä ja estävät kukoistavan toiminnan organisaation eri tasoilla. Taustalla saattaa olla stressistä johtuneita tunteenpurkauksia, pitkäaikaisia egojen kamppailuja, vääriä kasvojen eleitä väärään aikaan tai ajattelemattomia kommentteja kollegan uusista ideoista.  Ne ovat saattaneet aiheuttaa väheksymisen ja märehtimisen kostonkierteen, joka on jatkunut jo vuosia. Nämä joskus vähäpätöisetkin syyt ovat saattaneet johtaa heikkoon ja puutteelliseen vuorovaikutukseen.

Yksi tärkeimmistä organisaation menestystekijöistä on läsnäoleva kommunikointi ja sitä kautta syntyvät positiiviset ihmissuhteet. Organisaatioiden ja tiimien vuorovaikutus koostuu jokaisesta pienestä hetkestä, jolloin toimijat ovat tekemisissä keskenään. Yleisin ongelma on, ettemme ole tietoisesti läsnä noissa tilanteissa. Kun keskustelemme kollegoiden kanssa, mietimme vielä edellistä keskusteluamme tai murehdimme jo seuraavia odottamassa olevia tehtäviä. Emme oikeasti kuule, mitä toinen kertoo, koska mielemme on liian kiireinen. Nykyajan palavereiden todellisuutta on usein se, että ihmiset ovat kyllä paikalla, mutta eivät läsnä. Palavereihin tullaan kännyköiden ja kannettavien kanssa, ja jatkuvasti ollaan netin äärellä. Aina uuden sähköpostin tullessa aukaistaan se ja samalla surffaillaan netissä ja facebookissa. Ollaan olevinaan läsnä. Tosiasia on, että moneen asiaan ei pysty keskittymään yhtä aikaa. Vaikka sähköpostin lukemista yritetään peitellä, muut aistivat läsnäolottomuuden ja huonon keskittymisen. Tämä johtaa usein ärtyneisyyteen ja negatiiviseen energiaan.

1 kommentti:

  1. Tätä olen pohtinut: miten saada kokouksista eläviä? jos kokouksen asiat kiinnostavat niin silloin olemme läsnä
    jos asiat eivät kosketa minua, niin teen muuta.

    Osallistun nykyään suurimmalta osalta sellaisiin kokouksiin joissa jokainen on asianomainen, jokainen tuo asioita, jokainen on läsnä osan aikaa

    eli en juuri nyt koe palavereita ongelmallisiksi.

    Tulehtuneet ihmissuhteet elävät niin kauan kuin "johto" ei niihin puutu eli kuten siteeraatkin johtamisen vaikutus on 50-70%

    VastaaPoista